صفحه اصلی / دانش / داروهای ضد صرع و تورم لثه

داروهای ضد صرع و تورم لثه

 

بابک امیدی

سلامت برتر، شمارۀ 6، صفحه 18

در افراد مبتلا به صرع به علت مصرف بعضی داروها مثل فنی‌تونین، تورم و افزایش حجم لثه مشاهده می‌گردد و درصد شیوع آن حدود ۵۰ درصد گزارش شده است. یعنی نیمی از افراد مبتلا به صرع که این داروها را مصرف می‌کنند، مبتلا به تورم لثه می‌شوند. ساختمان شیمیایی این داروها طوری است که باعث افزایش تعداد و حجم عروق لثه‌ای می‌گردند. در نتیجه افزایش حجم و افزایش التهاب را در پی خواهند داشت. بزرگی لثه اغلب از لثه بین دندانی و لبۀ لثه شروع شده و ممکن است که کل لثه را طوری مبتلا کند که روی سطوح دندان‌ها را بپوشاند و ظاهری زشت به دهان و دندان بدهد.

حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و تا حد زیادی موجب پیشگیری یا بهبود صرع می‌شود. بهتر است فرد مبتلا به صرع قبل از شروع مصرف دارو به دندانپزشک مراجعه کند، تا تحت عمل جرم‌گیری قرار گیرد و به وی آموزش بهداشت داده شود تا پیشگیری لازم به عمل آید. در صورتی که پس از مصرف دارو، ناراحتی لثه دیده شود، باید با پزشک بیمار مشاوره به عمل آید تا در صورت امکان دارو تغییر یابد. طبق آمار در مواردی که بهداشت دهان و دندان رعایت شده است، ولی ناراحتی لثه وجود دارد، تغییر دارو باعث از بین رفتن افزایش حجم و ناراحتی لثه گردیده است.

لازم به ذکر است تحت هیچ عنوان بیماری صرع و یا هر بیماری دیگری نباید مانع رعایت بهداشت فرد شود. زیرا مسواک نزدن خود عوارض بدتری را به همراه دارد. در صورتی که به خاطر وجود ناراحتی دندان یا لثه به دندانپزشک مراجعه کردید، حتماً او را از بیماری خود و داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید تا دندانپزشک نسبت به وضعیت بیماری شما اقدامات درمانی را انجام دهد.

چنانچه احتمال می‌دهید در حین درمان، حمله به شما دست خواهد داد، دندانپزشک را مطلع سازید تا از وسائلی به عنوان پیشگیری از بسته شدن احتمالی دهان استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonارتباط با ما