مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستارهای دیگر

67,000 تومان

کتاب مرگ مؤلف و سینمای ملی متنی‌ست گشاینده‌ی چند منظر به آنچه می‌خواهد بگوید. نخست، از منظری تاریخ‌نگارانه ساختارهای بنیادی دوره‌بندی تاریخی نظریه‌های ادبی مدرن را واکاوی کرده است و سپس دوره‌بندی تاریخی جدیدی از نظریه‌های ادبی عرضه کرده است. دوم، از منظری انتقادی نظریه‌ی «مرگ مؤلف» را که یکی از اثرگذارترین نظریه‌ها در فهم نسبت میان «مؤلف» و« متن» در دو سده‌ی اخیر بوده است به‌طور بنیادی واکاوی و نقد کرده است تا نشان دهد که این نظریه هم نظریه‌ای بی‌پایه و اساس است و هم این‌که چرا این نظریه می‌تواند فهم جهان‌های فرهنگی و تمدنی غیرغربی را از مفهوم«مؤلف» مخدوش کند. سوم، از منظرِ نظریه‌پردازی سینمای ملی از راهبردهای چگونگی تأسیس سینمای ملی در ایران و چگونگی فهم نسبت میان سینمای ملی با هویت ملی سخن گفته است. چهارم، از منظری تحلیلی در «پیشگفتار» کتاب نقش بنیادی «نظریه» در چگونگی بازنمایی‌های جهان فرهنگی و تمدنی ما در روزگار کنونی تحلیل و واکاوی شده است. پنجم، باز از منظری نظریه‌پردازانه در «پسگفتارها»ی کتاب به‌طور کوتاه محورهای بنیادی چگونگی نسبت میان جهان فرهنگی و تمدنی ما با مفاهیم «فرم» و «نظام‌های زیبایی‌شناختی» نظریه‌پردازی شده‌اند.

 

دسته:

توضیحات

این کتاب متنی‌ست گشاینده‌ی چند منظر به آنچه می‌خواهد بگوید. نخست، از منظری تاریخ‌نگارانه ساختارهای بنیادی دوره‌بندی تاریخی نظریه‌های ادبی مدرن را واکاوی کرده است و سپس دوره‌بندی تاریخی جدیدی از نظریه‌های ادبی عرضه کرده است. دوم، از منظری انتقادی نظریه‌ی «مرگ مؤلف» را که یکی از اثرگذارترین نظریه‌ها در فهم نسبت میان «مؤلف» و« متن» در دو سده‌ی اخیر بوده است به‌طور بنیادی واکاوی و نقد کرده است تا نشان دهد که این نظریه هم نظریه‌ای بی‌پایه و اساس است و هم این‌که چرا این نظریه می‌تواند فهم جهان‌های فرهنگی و تمدنی غیرغربی را از مفهوم«مؤلف» مخدوش کند. سوم، از منظرِ نظریه‌پردازی سینمای ملی از راهبردهای چگونگی تأسیس سینمای ملی در ایران و چگونگی فهم نسبت میان سینمای ملی با هویت ملی سخن گفته است. چهارم، از منظری تحلیلی در «پیشگفتار» کتاب نقش بنیادی «نظریه» در چگونگی بازنمایی‌های جهان فرهنگی و تمدنی ما در روزگار کنونی تحلیل و واکاوی شده است. پنجم، باز از منظری نظریه‌پردازانه در «پسگفتارها»ی کتاب به‌طور کوتاه محورهای بنیادی چگونگی نسبت میان جهان فرهنگی و تمدنی ما با مفاهیم «فرم» و «نظام‌های زیبایی‌شناختی» نظریه‌پردازی شده‌اند.

در پیشگفتار کتاب آمده است: این‌که چگونه باید به متنِ ادبی یا متنِ فیلم یا آثار هنری اندیشید پرسشی‌ست که سبب نوشته شدن کتاب‌هایی با عنوان‌های «ادبیات چیست؟» یا «فیلم چیست؟» یا «هنر چیست؟» شده است. این پرسش‌ها پرسش از ماهیت ادبیات یا فیلم یا متن نمایشی یا اثر هنری‌ست. در این‌جاست که باید این پرسش‌ها را به میان بیاوریم که: «نظریه» چه نقشی در ساختارمندشدنِ شناخت ما از متن ادبی یا متن فیلم یا متن نمایشی یا اثر هنری بازی می‌کند؟ آیا نظریه‌های ادبی یا نظریه‌های سینمایی یا نظریه‌های هنری قرار است به سیاق نظام‌های فلسفی دست به تبیین «ماهیت» یا «چیستی» اثر ادبی یا اثر سینمایی یا اثر هنری بزنند؟

کتاب فلسفیدن از کتابهای دیگر آقای تولایی‌ست که می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستارهای دیگر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonارتباط با ما