صفحه اصلی / اسلایدر / راهنمای کاربردی بهبود تاب‌آوری جسمی‌روانی از منظر طب ایرانی

راهنمای کاربردی بهبود تاب‌آوری جسمی‌روانی از منظر طب ایرانی

دکتر مجید انوشیروانی

پزشک، دکترای تخصصی طب ایرانی

استادیار گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دیباچه:

زندگی روزمرۀ ما شاید بیش از هر روزگار دیگری در نوسان میان بیم و امید و ستیز و گریز افتاده، و امن و آسایش کمیاب‌تر و گذراتر شده است. دهر همواره پرکشاکش بوده اما گویی امروز به‌ میان‌داری سامانه‌های گردش اطلاعات و اخبار، و دگرگونی‌های شیوۀ زندگی، و فراز و فرودها در نسبت آدمیان با خویشتن و مردمان و جهان وضع ما با نیاکان بسیار متفاوت گشته است؛ و شگفت اینکه با این ناهمگونی باز می‌شاید که برای استواری تن زنده و بهی ‌بخشیدن به حالمان، به حکمت‌های کهن بازگردیم. حکمت، در نزد نیاکان خردمند ما، منظومه‌ای همگرا از بینش‌ و دانش‌ و روش‌ و منش‌ بود که دامنه‌اش از چهرۀ محسوسات گیتیانه تا گوهر معقولات و ذوات و معانی گسترده بود. کار حکیمان، کوشش مدام برای فهم هستی و هستان بود که آن را پایانی نیست؛ و آنگاه که طبابت می‌ورزیدند از چند امر آگاه و خبردار بودند: نخست درهم‌کنش مراتب وجود از جان افلاکی تا تن خاکی، دیگری تنوّع صور صحت و طیف‌مندی آن در هر صورت، و نیز وجوب نگهداری آن صحت‌های متنوعِ طیف‌مند و تقدمش بر علاج.

ما اگر خلاقانه و مجتهدانه به شیوه و منش حکیمان اقتدا کنیم باید هم چشم به مشاهده بگشاییم و هم مشعل عقلانیت را فراراه تجربه برافروزیم و هم به آزمون سامانمند گردن بسپاریم و بی‌باکانه و مکتشفانه به پاسخ‌های بسیار برای هر پرسش بیاندیشیم؛ و اگر منفعلانه تنها به نامشان بیاویزیم و مشاهده و تعقّل و آزمون را وابگذاریم فرجامی جز نگونساری و تباهی آن هنرهای بلند در پیش نخواهد بود، هرچند که آن را به هزار زیور بیاراییم و خلقی را چند روزی حیران کنیم.  با این نگاه، طب حکمت‌بنیاد ایرانی میراث نیاکان را نه در حکم انبار گزاره‌ها، که بمثابۀ کارگاه خلق و ابداع تلقی می‌کند و آن را پوینده و تپنده می‌خواهد.

اما آنچه اینک در «راهنمای کاربردی بهبود تاب‌آوری جسمی‌روانی از منظر طب ایرانی» می‌خوانید چکیده‌ای است از دستورهای سودمند و ساده برای بهبود تاب‌آوری در کشاکش بحران‌ها که گرچه به‌ انگیزۀ یاوری کادر درمان در هنگامۀ کووید-19 نگاشته شد اما برای احوال و اوقات بحران‌های دیگر نیز سودمند است؛ مقدمۀ این راهنما بقدر کافی دربارۀ چند و چون کار گویاست و حاجت به واگویه نیست.

این چند سطر را به اشارت استاد فرخ‌نهاد و دوست فرهیخته‌ام آقای دکتر فرزاد گلی، بعنوان دیباچه‌ای برای انتشار این راهنما در سایت ارجمند «تن، روان، فرهنگ» نگاشتم و امیدوارم خوانندگان گرامی این رهنمودهای ساده را همگام با پیمودن راه مراقبت‌های روان‌تنی به بیان همکاران دانایم به‌کار گیرند تا به دستاوردهای فراگیرتر  و پایدارتری برسند.

 

دریافت راهنمای کاربردی بهبود تاب‌آوری جسمی‌روانی از منظر طب ایرانی:

بخش اول

بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonارتباط با ما